Advertisement
Menu
/ laliga.es, as.com

Oficjalnie: Real Madryt z najwyższymi wpływami z praw telewizyjnych w Hiszpanii za ostatni sezon

La Liga rozdziela 1 432 miliony euro z praw telewizyjnych. Real Madryt i Barcelona otrzymują mniej niż w poprzednim sezonie

Foto: Oficjalnie: Real Madryt z najwyższymi wpływami z praw telewizyjnych w Hiszpanii za ostatni sezon
Arda Güler i Kylian Mbappé. (fot. Getty Images)

W ten poniedziałek w Hiszpanii nie tylko wypłacono główną wygraną w świątecznej loterii. La Liga opublikowała też podział wpływów z praw telewizyjnych za sezon 2024/25, czyli jednego z kluczowych źródeł przychodów klubów. Łącznie do Primera i Segunda División trafiło 1 432 miliony euro (w poprzednim sezonie 1 498 milionów euro), możemy wywnioskować z oficjalnego komunikatu prasowego La Ligi.

W La Lidze pula do podziału spadła z 1 351 do 1 292 milionów euro. Najwięcej otrzymuje Real Madryt: 157,52 miliona euro (wcześniej 159,55 miliona). Barcelona, mimo zdobycia mistrzostwa, spada z 162,49 do 156,45 miliona euro. W komunikacie zwrócono uwagę, że Królewscy mogli zarobić więcej, ale nie uczestniczył w nowym protokole audiowizualnym La Ligi. System premiuje kluby, które udostępniają telewizji dodatkowy dostęp (materiały z szatni oraz wypowiedzi przed meczem, w przerwie i po spotkaniu). Real Madryt uznaje, że te prawa powinny być sprzedawane przez kluby, a nie przez La Ligę, dlatego ograniczył współpracę i skierował sprawę do sądu. Konsekwencją mają być niższe wpływy w tej części rozliczenia.

Trzecim klubem pod względem wpływów jest Atlético: 108,17 miliona euro (spadek ze 117,89 miliona). Wzrosty zanotowały głównie kluby, które awansowały do La Ligi oraz Girona. Według podanych kwot więcej niż wcześniej otrzymały: Girona (55,64 miliona), Espanyol (43,42), Valladolid (41,53) i Leganés (39,93).

Pozostałe kwoty dla klubów (w milionach euro): Athletic 67,50; Real Sociedad 67,80; Betis 64,67; Sevilla 63,95; Villarreal 57,81; Valencia 52,53; Osasuna 48,09; Celta 45,77; Getafe 45,46; Mallorca 43,89; Alavés 43,46; Rayo 42,70; Las Palmas 40,63.

Podkreślono też, że te dane nie uwzględniają jeszcze skutków nowego przetargu na prawa telewizyjne na lata 2027–2032. W ostatnim przetargu La Liga sprzedała pakiet meczów Primera División za 1 050 milionów euro na sezon.

W Segunda División do podziału jest 173,30 miliona euro. Najwięcej dostają kluby, które spadły z La Ligi, ponieważ przysługuje im dodatkowa rekompensata. Dodatkowo 6,87 miliona euro trafiło do AFE, a 0,29 miliona do Futbolistas ON.

Zasady podziału pieniędzy w Primera División

  • 50% puli dzielone jest po równo między 20 klubów.

  • Pozostałe 50% dzieli się na dwie części:

    1. Za wyniki sportowe z ostatnich pięciu sezonów (wagi: 35% za ostatni sezon, 20% za przedostatni, po 15% za trzy wcześniejsze),

    2. Za „zasięg społeczny” klubu (z ograniczeniem: nie więcej niż 20% i nie mniej niż 2% tej części). W ramach tego kryterium 1/3 zależy od średnich wpływów z biletów i karnetów z pięciu sezonów, a 2/3 od udziału w generowaniu przychodów związanych z transmisjami (m.in. elementy ujęte w protokole audiowizualnym).

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!