Advertisement
Menu
/ thetimes.com

The Times: Netflix i inne platformy mogą wejść do przetargów na pokazywanie Ligi Mistrzów

W ostatnich dniach w Barcelonie i Madrycie podawano, że UEFA może przejąć od Superligi pomysł z pokazywaniem meczów Ligi Mistrzów na darmowej platformie. Inne źródła informują jednak, że rozpoczynają się przetargi na nowy cykl rozgrywkowy i będą one prowadzone w tradycyjny sposób.

Foto: The Times: Netflix i inne platformy mogą wejść do przetargów na pokazywanie Ligi Mistrzów
Logo Ligi Mistrzów. (fot. Getty Images)

Netflix stanie do przetargu na pokazywanie jednego meczu Ligi Mistrzów w kolejce w ramach nowego rozdania telewizyjnego UEFA, z którego konfederacja chce uzyskać przynajmniej 5 miliardów euro rocznie, podaje The Times. UEFA i European Football Clubs (wcześniej znane jako Europejskie Stowarzyszenie Klubów) pracują nad zmianą w sprzedaży praw telewizyjnych na nowy cykl rozgrywek od 2027 roku.

Największa zmiana ma na celu przyciągnięcie globalnych platform streamingowych, a według doniesień Netflix został wstępnie wypytany o swoje zainteresowanie prawami do pucharów UEFA. Amazon już teraz pokazuje jeden mecz Ligi Mistrzów w kolejce w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Włoszech, a Apple posiada globalne prawa do Major League Soccer. Z kolei Disney rozważa wejście w pokazywanie transmisji sportowych na żywo.

Netflix jak dotąd nie wszedł na rynek praw sportowych na dużą skalę, ale pokazał mecz futbolu amerykańskiego NFL w Boże Narodzenie oraz walkę bokserską Mike'a Tysona z Jake'iem Paulem, która okazała się ogromnym sukcesem platformy pod względem liczby widzów: w szczytowym momencie oglądało ją 65 milionów osób. Netflix wykupił także prawa do transmitowania w Stanach Zjednoczonych kobiecych Mistrzostw Świata FIFA w latach 2027 i 2031.

Sprzedaż praw UEFA do pozostałych meczów Ligi Mistrzów, Ligi Europy i Ligi Konferencji umożliwi nadawcom składanie ofert obejmujących jednocześnie wiele rynków. Na przykład Discovery/TNT Sports lub Sky mogłyby ubiegać się o pozostałe mecze we wszystkich pięciu największych krajach: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Francji.

Źródła wskazują, że oczekuje się, iż roczna wartość przychodów UEFA z rozgrywek klubowych wzrośnie co najmniej o 10 procent — z obecnych 4,4 miliarda euro do 5 miliardów euro, a być może nawet więcej. Dla porównania, roczne wpływy Premier League z krajowych i zagranicznych umów telewizyjnych wynoszą już teraz 3,6 miliarda funtów (około 4,1 miliarda euro).

Nowy format Ligi Mistrzów, wprowadzony w poprzednim sezonie, przyniósł 25-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim cyklem. Przy tym zawsze pojawiają się obawy, że większe wpływy z Ligi Mistrzów jeszcze bardziej pogłębią różnice finansowe między klubami uczestniczącymi w elitarnych rozgrywkach a tymi spoza nich. UEFA jednak wielokrotnie zapewniała, że środki przekazywane drużynom występującym w Lidze Europy i Lidze Konferencji, a także płatności solidarnościowe dla klubów niegrających w europejskich pucharach, będą nadal rosły w szybszym tempie.

Oczekuje się również, że firma Relevent prowadząca przetargi w imieniu UEFA rozważy oferty dotyczące praw medialnych na okres od trzech do sześciu lat. Do tej pory UEFA sprzedawała prawa na trzy lata, ale Relevent już zawarł z amerykańską stacją CBS sześcioletnią umowę dotyczącą praw do transmisji w USA na lata 2024–2030. Jej wartość to 1,5 miliarda dolarów.

Prezydent UEFA Aleksander Čeferin powiedział podczas dorocznego zgromadzenia European Football Clubs w Rzymie, że nowy format Ligi Mistrzów okazał się ogromnym sukcesem: „Razem tworzymy coś wyjątkowego, z ambicją dostarczania najbardziej angażującej, najbardziej innowacyjnej i najbardziej dostępnej piłki nożnej, aby rozwijać nasze kluczowe źródła przychodu. Będziemy dalej zwiększać zaangażowanie nowych odbiorców, zwłaszcza w stale zmieniającym się świecie mediów i praw streamingowych. Chcemy także jak najlepiej wykorzystywać platformy cyfrowe, by jeszcze bardziej zbliżać świat piłki nożnej. W ten sposób utrzymamy europejski futbol na samym szczycie”.

Przypomnijmy, że wczoraj pisaliśmy też o startującym przetargu na pokazywanie La Ligi w Polsce.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!