Która drużyna La Ligi ma najdroższe koszulki?
Za replikę koszulki Barcelony trzeba zapłacić dziś 114,99 euro. Średnia w La Lidze to 86,73 euro. Ile kosztują camisety Realu?

Trent Alexander-Arnold. (fot. Getty Images)
Ivan Cordovilla z dziennika AS pisze, że koszulki piłkarskie są wszędzie. Już dawno przestały być zakładane tylko w dni meczowe albo przez dzieci. Nie ma na świecie festiwalu muzycznego, na którym nie można by zobaczyć koszulki Ronaldo z Brazylii czy Kaki z Milanu. Kilka lat temu eksperci od mody nazwali trend łączenia koszulek piłkarskich, zazwyczaj starych (retro), z dżinsami lub spódnicą „blokecore ”. Ta uniwersalizacja gadżetów, które zdawały się być skierowane do kibiców, znacznie podniosła ceny: koszulka Barcelony może obecnie kosztować nawet 184,99 euro.
Camiseta Blaugrany jest najdroższa w La Lidze. Replika kosztuje 114,99 euro, a Authentic 164,99 euro. Ceny nie obejmują nadruków, ponieważ dodanie nazwiska Lamine Yamala i numeru 10 na plecach to wydanie dodatkowych 20 euro. W Realu Madryt życzą sobie jeszcze więcej, ponieważ patch na ramię kosztuje 20 euro (La Liga) lub 25 euro (Liga Mistrzów), a personalizacja 25 euro. To dodatkowy koszt do 100 euro za replikę koszulki Królewskich i 150 euro za Authentic. Ta ostatnia w sklepie Barcelony kosztuje 164,99 euro.
AS zwraca uwagę, że istnieją dwa rodzaje koszulek piłkarskich. Od kilku lat, a właściwie od prawie dekady, marki reklamują wersję koszulki dla kibiców (repliki), która różni się od tej noszonej przez piłkarzy. Ta druga jest lżejsza, ma lepszą technologię odprowadzania potu i nie ma materiału, które mógłby podrażniać skórę. Zapytana przez AS, Puma, dostawca stroju Valencii, wyjaśnia różnicę: „Model Authentic jest wykonany z tkaniny Ultraweave, która zmniejsza wagę i tarcie, zapewniając doskonałą wydajność. Replika ma luźniejszy krój, idealny zarówno na mecze, jak i do codziennego użytku”.
Co więcej, istnieje nawet trzecia wersja. Na stronie internetowej Atlético można znaleźć koszulkę wyjazdową jako replikę (99,95 euro), w wersji Authentic (149,95 euro) i piłkarskiej (174,95 euro). Jeśli chodzi o tę ostatnią, klub w opisie zaznacza, że jest to „ten sam model, którego używają profesjonalni piłkarze” i że jest to „ekskluzywny projekt piłkarskiej edycji z profesjonalnymi wykończeniami technicznymi”. Dodanie numeru i naszywki Ligi Mistrzów kosztuje kolejne 29,95 euro, co podnosi cenę koszulki do 204,90 euro. To ekskluzywna opcja od Atlético Madryt.
W La Lidze koszulki w wersji Authentic sprzedają tylko Barcelona, Real Madryt, Atlético, Valencia i Athletic. To pięć z sześciu klubów z najdroższymi koszulkami w Hiszpanii. Brakuje Sevilli, która plasuje się na piątym miejscu. Z kolei koszulki Villarrealu są najtańsze i kosztują 68,90 euro. To daje średnią cenę koszulki w Primera Division wynoszącą 86,73 euro w oficjalnych sklepach klubowych. Warto pamiętać, że wszystkie te ceny nie obejmują personalizacji i patchy, które mogą podwyższyć cenę.
AS stwierdza, że repliki koszulek Realu (100 euro) i Atlético (99,95 euro) są w rozsądnej cenie. Liverpool, City, Arsenal, Bayern Monachium, Dortmund, PSG, Milan, Juventus i Inter Mediolan również oczekują 100 euro za replikę. Manchester United z kolei 105 euro, a Napoli jedynie 55 euro, choć ta cena za koszulkę piłkarską wydaje się zbyt niska. Replika koszulki Barcelony, kosztująca 114,99 euro, jest najdroższa w Europie.
Jeśli chodzi o dzieci, wszystkie kluby bez wyjątku obniżają ceny dla najmłodszych o 5–20 euro. Jedynym klubem, który tego nie robi, jest Getafe, ale to dlatego, że w cenę wliczone są spodenki i getry. W każdym razie, nawet dla dzieci, koszulka Barcelony pozostaje najdroższa w La Lidze i kosztuje 94,99 euro.
Barcelona jest jednym z klubów, które najlepiej wykorzystują rozrośnięty rynek koszulek piłkarskich. Kluczowe znaczenie miała współpraca ze Spotify, gdzie wykorzystano specjalne wersje koszulek sponsorskich na potrzeby Klasyków. Na trykocie Barcelony pojawiły się już logo Rosalii, Rolling Stones, Karol G., Travisa Scotta, Coldplay i Drake'a. Na tegoroczny strój wyjazdowy Barcelona i Nike przygotowały specjalną edycję poświęconą Kobemu Bryantowi. „Wyraziste kolory nawiązują do dziedzictwa Kobego, a detale takie jak syntetyczna skóra węża są inspirowane Mambą”, wyjaśnia strona internetowa marki z Oregonu.
AS przypomina, że Real Madryt również współpracował z artystami, czego przykładem są stroje na sezony 2014/15 i 2023/24. Zaprojektował je Yohji Yamamoto i jego marka Y-3. Pierwszy był czarny z narysowanymi smokami, a drugi fioletowy z różami.
Ważnym elementem wizualnym koszulek jest główny sponsor. W La Liga wyróżniają się marki sprzętu AGD. Trzy kluby reklamują firmy z tego sektora. Mamy także trzy reklamy różnych linii lotniczych, a jedną z nich ma na swoich koszulkach Real Madryt. Najbardziej nietypowym sponsorem jest MK Tiyu News, chiński portal informacyjny reklamowany przez Alavés. Baskijski klub oferuje na swojej stronie internetowej możliwość zakupu koszulki ze sponsorem lub bez. Real Sociedad, Elche i Espanyol nie mają żadnych logotypów na koszulkach, przynajmniej na razie.
Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.
Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!
Komentarze