Advertisement
Menu
/ forbes.com, realmadrid.com

Real Madryt po raz trzeci z rzędu najbardziej wartościowym klubem piłkarskim

Forbes opublikował zestawienie najbardziej wartościowych klubów piłkarskich na świecie. Real Madryt utrzymał prowadzenie trzeci rok z rzędu.

Foto: Real Madryt po raz trzeci z rzędu najbardziej wartościowym klubem piłkarskim
Santiago Bernabéu podczas meczu z Bayernem. (fot. Getty Images)

„Real Madryt przez trzeci rok z rzędu został uznany najbardziej wartościowym klubem piłkarskim na świecie z wartością 6,6 miliarda dolarów, według magazynu Forbes. Ta prestiżowa publikacja wskazuje w swoim corocznym raporcie, że nasz klub osiągnął 9% wzrost wartości w porównaniu z rokiem ubiegłym. Podkreśla również, że Real Madryt jest drużyną, która wygenerowała największe przychody (873 miliony dolarów), że zdobył pięć z ostatnich dziesięciu tytułów Ligi Mistrzów i że zarabia średnio 205 milionów dolarów rocznie od sponsorów koszulkowych, co jest najwyższą kwotą w futbolu według Football Benchmark”, poinformowali Królewscy na swojej oficjalnej stronie internetowej.

Sam Forbes zwraca uwagę, że zasadniczo wszystkie europejskie ligi piłkarskie – z wyjątkiem Premier League – zaciągają lub rozważają zaciągnięcie pożyczek pod zastaw przyszłej wartości. Cztery lata temu włoska Serie A sprzedała 10% swoich praw medialnych CVC Capital Partners i Advent International oraz włoskiemu państwowemu funduszowi majątkowemu Fondo Strategico Italiano (FSI). W 2022 roku francuska Ligue 1 sprzedała 13% swoich praw w nowej spółce zależnej CVC, co dało Ligue 1 niezły zastrzyk gotówki w zamian za wypłatę dywidend CVC z praw do transmisji, praw sponsorskich i innych odpowiednich umów handlowych. W październiku ubiegłego roku Francja zrezygnowała z aukcji praw do transmisji, ponieważ nie otrzymała żadnych ofert spełniających minimalne ceny dla Ligue 1 od 2024 do 2029 roku. Na początku 2022 roku La Liga zrobiła coś podobnego, sprzedając 8,2% nowej komercyjnej spółki zależnej CVC. Serie A również rozważała sprzedaż swoich praw do transmisji funduszowi private equity, ale najwyraźniej zrezygnowała z tego pomysłu. Tymczasem w Niemczech kibice Bundesligi protestują przeciwko sprzedaży udziałów w prawach do transmisji.

Magazyn zauważa również, że wiatr w umowach dotyczących transmisji oznacza, że występy na boisku są kluczowe dla najlepszych drużyn piłkarskich na świecie i wiele zależy od występów w Lidze Mistrzów. W tym roku siedem drużyn zarobiło ponad 100 milionów dolarów dzięki samej Champions League – Real Madryt (144 miliony dolarów), Paris Saint-Germain (131 milionów dolarów), Borussia Dortmund (130 milionów dolarów), Bayern Monachium (129 milionów dolarów), Manchester City (118 milionów dolarów), Barcelona (105 milionów dolarów) i Arsenal (100 milionów dolarów). Zwycięzca finału zgarnie kolejne 21,6 miliona dolarów.

Forbes podkreśla, że Real Madryt wygenerował największy przychód (873 miliony dolarów) spośród wszystkich drużyn i wygrał Ligę Mistrzów w pięciu z ostatnich dziewięciu edycji. Sponsorzy mogą liczyć na to, że drużyna będzie na ekranie przed setkami milionów fanów futbolu podczas wielu dużych meczów, dlatego Real Madryt zarabia średnio 205 milionów dolarów rocznie od swoich sponsorów koszulek, najwięcej w piłce nożnej według Football Benchmark. Niewiele w tyle pod względem przychodów ze sponsoringu są inne drużyny, które zazwyczaj kwalifikują się do Ligi Mistrzów: Barcelona (189 milionów dolarów), Paris Saint-Germain (158 milionów dolarów), Arsenal (158 milionów dolarów), Manchester United (154 miliony dolarów), Manchester City (152 miliony dolarów), Chelsea (126 milionów dolarów) i Bayern Monachium (119 milionów dolarów).

Pomimo spadku przychodów z transmisji w Europie, przeciętna drużyna piłkarska jest obecnie warta 2,3 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 5,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Europejskie drużyny od dawna są globalnymi markami, których pożądają inwestorzy. Przychody 30 drużyn wyniosły średnio 397 milionów dolarów, czyli o 3% więcej niż w ubiegłym roku. Dochód operacyjny wyniósł średnio 36 milionów dolarów, co stanowi wzrost o 57% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednym z powodów wzrostu rentowności było to, że kilka europejskich drużyn utrzymało wynagrodzenia zawodników na mniej więcej tym samym poziomie w sezonie 2022/23, co rok wcześniej, a kilka, takich jak Manchester United, Inter Mediolan i Juventus, znacznie zmniejszyło wydatki na zawodników.

Ale wszystko ma też wzrosnąć w najbliższym roku, kiedy rozpocznie się nowy format Ligi Mistrzów. Liczba drużyn wzrośnie z 32 do 36, a liczba meczów ze 125 do 189. W rezultacie UEFA przewidziała wzrost wpływów telewizyjnych o jedną trzecią.

Najbardziej wartościowe kluby piłkarskie 2024 wg magazynu Forbes
1. Real Madryt – 6,6 miliarda dolarów (poprzednio 1. miejsce; wzrost wartości o +9%)
2. Manchester United – 6,55 miliardów dolarów (2.; +9%)
3. FC Barcelona – 5,6 miliarda dolarów (3.; +2%)
4. Liverpool FC – 5,37 miliarda dolarów (4.; +2%)
5. Manchester City – 5,1 miliarda dolarów (5.; +2%)
6. Bayern Monachium – 5 miliardów dolarów (6.; +3%)
7. Paris Saint-Germain – 4,4 miliarda dolarów (7.; +4%)
8. Tottenham – 3,2 miliarda dolarów (9.; +14%)
9. Chelsea FC – 3,1 miliarda dolarów (8.; 1%)
10. Arsenal FC – 2,6 miliarda dolarów (10.; +15%)

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!