Advertisement
Menu
/ ft.com

Kluby zyskają większą władzę nad Ligą Mistrzów?

UEFA rozmawia z klubami na temat powstania joint venture, które nadzorowałoby sprzedaż praw medialnych i sponsorskich w Lidze Mistrzów.

Foto: Kluby zyskają większą władzę nad Ligą Mistrzów?
Fot. Getty Images

Topowe europejskie kluby przygotowują się do wielkiej zmiany, która będzie oznaczać dla nich nową władzę nad komercyjnym aspektem Ligi Mistrzów. Financial Times twierdzi, że UEFA prowadzi zaawansowane rozmowy z Europejskim Stowarzyszeniem Klubów w sprawie stworzenia joint venture, które kontrolowałoby sprzedaż wszystkich praw medialnych i sponsorskich właśnie w Champions League czy Lidze Europy.

Obecnie Liga Mistrzów jest zarządzana wyłącznie przez UEFA, która w obecnym cyklu rozdziela około 3,25 miliarda euro w ramach nagród za osiągnięcia sportowe oraz wypłat z tytułu transmisji telewizyjnych. Nowy model ze stworzeniem joint venture to jedna z głównych zmian, jakie mają zajść w cyklu od 2024 roku i które mają zahamować prace nad powstaniem Superligi.

Ed Woodward, wiceprezes wykonawczy Manchesteru United, w poprzednim miesiącu zapowiedział, że oczekuje się „większego zaangażowania klubów w zarządzanie rozgrywkami”. Do tego dojdzie oczywiście nowy format: wszystko wskazuje na tak zwany system szwajcarski i powiększenie Ligi Mistrzów do 36 ekip.

Już w 2017 roku powołano do życia specjalną spółkę UCC SA, która formalnie była głosem doradczym ze strony Stowarzyszenia w kwestii sprzedaży praw telewizyjnych i sponsorskich. Ciągle jednak to UEFA miała ostateczne zdanie w każdej z tych kwestii. Teraz ma się to zmienić, a kluby staną się dla Federacji równorzędnym partnerem w podejmowaniu kluczowych decyzji. UEFA zachowa jedynie pełną kontrolę nad przepisami i formatem rozgrywek, chociaż ten oczywiście zostanie dopasowany do omawianych w ostatnich miesiącach oczekiwań drużyn.

Źródło zbliżone do rozmów na temat powstania joint venture przekazało, że jednym z głównych tematów dla klubów jest możliwość puszczania powtórek meczów na swoich kanałach zaraz po ich zakończeniu czy zwiększenie przestrzeni reklamowej na stadionach zarezerwowanej dla sponsorów klubu, a nie całych rozgrywek. Nowa firma w zamyśle ma stać się także napędem do stworzenia platformy streamingowej dedykowanej wyłącznie rozgrywkom UEFA czy być opcją do zainwestowania w rozgrywki pucharowe dla funduszy private equity.

Wstępne rozmowy na temat takiej sprzedaży udziałów w swoich rozgrywkach prowadzą już Serie A, Bundesliga czy La Liga, a Andra Agnelli, prezes Juventusu i Europejskiego Stowarzyszenia Klubów, w lutym skomentował, że nie można zamykać się na taką możliwość także w kontekście Ligi Mistrzów czy Ligi Europy. UEFA te doniesienia skomentowała jedynie krótką odpowiedzią: „Przed rozpoczęciem każdego cyklu rozgrywkowego Federacja rozmawia z uczestnikami w sprawie maksymalizacji wspólnego sukcesu”.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!